KÁRTYABIRODALOM

"Az élet olyan, mint egy kártyajáték. A kiosztott lapok adottak, de ahogy játszod őket, az szabad akarat." Jawaharlal Nehru

Bemutatás
A hagyományok Fibbio pisai hercegnek (XV. század) tulajdonítják a tarokk feltalálásának dicsőségét. Megállapítást nyert az is, hogy a tarokkjáték a mór eredetű trappola játékból keletkezett.
Az bizonyos, hogy nagyon sok játék fog keletkezni és elmúlni, de a tarokkot mindig fogják játszani.
A tarokkjátékot, bár eredete a román nyelvű államokban kereshető, ma már csak a régi monchia területén, főleg Ausztriában és szép hazánkban játsszák.
Többféle tarokkjátékor ismerünk.
Magyarországon a kötelező húszashívásos, invites tarokkot játszák, melyhez 4 játékos és 42 lapos tarokk-kártya szükségeltetik. Paskievics tarokknak is nevezik.

Játékok
Strohmandli
A „strohmandli” a tarokkjátékok népes családjának egy különleges színfoltja. Már abban is egyedülálló, hogy két játékos is játszhatja (illetve játszhatják hárman is, lásd a végén). Továbbá a lapok kiosztása és a lejátszás egyedi. A játékhoz 42 lapos tarokk-kártya szükséges. A csomag lapjai: 22 tarokklap római számokkal számozva I-től XXI-ig, illetve a legrangosabb a huszonkettedik tarokklap, a bohócot ábrázoló, számozatlan „skíz” (az I-es tarokk neve „pagát”, a II-esé „sas”). A pagátot, a XXI-est és a skízt honőrnek nevezik. A tarokkok az állandó adu szerepét töltik be, azaz magasabb ütőerőt képviselnek, mint a színes lapok. A csomag további lapjai 20 db színes lap, négy színosztályba sorolva, minden színhez 5 lap tartozik. A négy szín: kör, káró, treff, pikk. Az egyes színeken belül a következő lapok vannak: király, dáma, lovag, bubi, illetve kör és káró színekben ász (egyes), treff és pikk színekben tízes.
A színes lapok pontértéke (csökkenő ütőerő szerint):
király=5, dáma=4, lovag=3, bubi=2, ász/tízes=1
A tarokklapok pontértéke (csökkené ütőerő szerint):
Skíz=5, XXI=5, XX-tól II-ig =1, I=5.
A maximálisan elérhető játékpontszám a következőképpen alakul: tarokklapokból 34 pont; színes lapokból (4x15=) 60 pont, azaz összesen 94 pont. Mint látható, a magas ütőerejű tarokkok mindössze 34 pontot szolgáltatnak, a pontok nagy részét, 60 pontot a gyenge ütőerejű színes lapok hazavitelével szerezhetjük meg. Ez a tarokkjáték jellenző sajátossága, mármint hogy a játékot a gyenge színes kártyák pontjai döntik el.
Játékpontszám: az illető játékos által ütéseiben hazavitt lapok pontértékeinek összege.
A játék célja: az elvitt ütések, illetve teljesített figurák révén minél több eredménypont szerzése és ezáltal a játszma megnyerése.
Osztás
A lapokat nem szokásos módon kell kiosztani. Kerülnek lapok az asztalra (asztali lapok), és a játékosok kerzébe is. Az osztó hármasával osztja ki az egész paklit, színével lefelé. Először 3 lapot tesz partnere elé az asztal szélére (ezeket partnere felvehetei), majd a3 lapot saját maga elé az asztal szélére (ezeket majd ő veheti fel). Ezek után 3 lapot partnere elé középre (ez partnere aztali lapjának első harmada, ehhez egyelőre nem szabad nyúlni), maj 3 lapot saját maga elé középre (ez az ő asztali lapjának első harmada, ehhez egyenlőre nem lehet nyúlni). Az osztó ezt a manővert még kétszer miegismétli (az asztali lapokat az előző kupac asztali lap mellé helyezve), végül további 3-3 felvehető laot oszt mindenkinek az asztal szélére. Az osztás után a játékosok kezükbe veszik az asztal szélére osztott (felvehető) lapokat. Így 12-12 lap van mindkét résztvevő kezében és mindkettőjük előtt az asztalon 3x3 lap (három kupacban) színével lefelé (asztali lapok).
Az asztali lapok felnyitása
Az első kihívás előtt mindenki (egymást követően) felnyitja (megfordítja) saját asztali lapjának (három kupac) felső lapjait, hogy láthatóak legyenek. Ha a felső lap tarokk vagy király, akkor azt kezébe veszi a többi lapja közé. Ezután folytatja asztali lapjai felnyitását és a lapok felvételét mindaddig, amíg a soron következő lap (bármelyik kupacon) tarokk vagy király, illetve amíg az asztali lapok el nem fogynak. A fel nem vehető lapok felütve maradnak a kupacok tetején. Kijátszáskor és ráadáskor a játékos kézi lapjai közül vagy asztali lapja felső (felütött) lapjai közül egyaránt tehet. Ha az asztalról tesz lapot, akkor megint felnyitja az illető kupac soron következő lapját és amennyiben az tarokk vagy király, felveszi a kezébe, majd fojtathatja a felnyitást, ha van még a kupacban lap. Ha a felütött lap nem vehető fel, akkor marad felütve a kupac tetején.
Lejátszás
Az hív először, aki először kapott lapot, ezt követően mindig az hav, aki az előző ütést hazavitte. Színre színt, tarokkra tarokkot kell tenni. Ha a hívott színből nincs, tarokkot kell tenni.(ha az van), egyébként bármilyen lap tehető. Felülütési kényszer nincs. A játékosok különböző figurák teljesítése révén kaphatnak eredménypontokat. (Ebben a játékban nem kell előre vállalni és ennek megfelelően itt nincs felvevő.)
Figurák:
Játék
A játékpontszámnak legalább 48-nak kell lennie. (Ez a tulajdonképpeni alapjtáék, a maximális 94 pont felénél legalább eggyel több pontot kell elérni.) Díj: 1 eredménypont.
Kassza
A játékpontszámnak legalább 60-nak kell lennie. Díj: 2 eredménypont.
Dupla játék
A játékpontszámnak legalább 71-nek kell lennie. Díj: 4 eredménypont.
Volát
Minden ütés hazavitelét jelenti. Díj: 6 eredménypont.
Fej
Bemondáskor kézben kell lennei a honőrök közül (skíz, XXI, pagát) kettőenk. Csak akkor mondható be, ha az illető játékoson van a hívás sora. Díj: 1 eredménypont.
Tulétroa
Bemondásakor kézben kell lennie a honőrnek. Csak akkor mondható be, ha az illető játékoson van a hívás sora. Díj: 2 eredménypont.
Négy király
Bemondásakor kézben kell lennie a négy királynak. Csak akkor mondható be, ha az illető játékoson van a hívás sora. Díj: 4 ereménypont.
Pagátfogás
Az ellenfél pagátjának (I-es tarokk) hazavitele. Díj: 5 eredménypont.
Uhu
Az utolsó előtti ütés hazavitele sassal (II-es tarokk). Díj: 5 eredménypont.
Pagátulti
Az utolsó ütés hazavitele pagáttal (I-es tarokk). Díj: 5 ereménypont.
A figurákat nem kell előre bemondani, telejsítésük esetén járnak utánuk az eredménypontok. Több figura teljesítése esetén mindegyikért jár a pont. (Pl.: ha az egyik játékos 73 játékpontot szerzett, akkor teljesíteta játékot, a kasszát és a dupla játékot is így összese 1+2+4=7 eredménypont jár neki.)
Fej, tulétroa és négy király esetén, ha tulajdonosuk mielőtt be tudta volna mondani őket, az egyik (az adott összetételbe tartozó) lapot beletette egy ütésbe, akkor már nem mondhatja be az illető figurát!
Elszámolás
A játék végén a játékosok által szerzett eredménypontokat az eredményjelző lapon rögzítik. Néhány parti után a pontok összeadása révén megkapjuk a végeredményt.
Hármasban
A játékot három játékos is játszhatja teljesen hasonlóan, mint kettő.
Az osztó ilyenkor kettesével oszt, de egyébként hasonlóan mint két játékos esetén. Először mindig jobb oldali szomszédjának ad, utoljára saját magának. Ennek következtében 8-8 lap lesz minden résztvevő kezében és mindegyikőjük előtt az asztalon 3x2 lap (három kupacban) színével lefelé (asztali lapok). Minden már ugyanúgy történik, mint két játékos esetén (itt sem kell előre bemondani a figurákat, azaz itt sincsen felvevő).

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 7
Tegnapi: 3
Heti: 24
Havi: 86
Össz.: 60 363

Látogatottság növelés
Oldal: Tarokk
KÁRTYABIRODALOM - © 2008 - 2025 - kartyabirodalom.hupont.hu

A weblap a HuPont.hu weblapszerkesztő használatával született. Tessék, itt egy weblapszerkesztő.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »